Autor: Ioana Mesca –  psiholog clinician, analist comportamental  in curs de acreditare BCBA

Abilitatile sociale sunt unele dintre cele mai importante aptitudini pe care le putem avea.

Ne impartim spatiul personal cu ceilalti si avem nevoie sa stim cum sa  relationam cu acestia.

Sunt dese momentele in care, ca adulti, intampinam dificultati in a ne integra intr-un grup, in a face o impresie buna la un interviu, in a mentine relatiile de prietenie sau in a ne mentine anxietatea la un nivel tolerabil intr-o situatie sociala neasteptata.

Odata cu intrarea in gradinita copiii sunt expusi la numeroase situatii sociale. Au nevoie sa fie invatati sa salute atunci cand intra intr-o incapere, sa se joace alaturi de ceilalti si sa se supuna anumitor reguli.

Deoarece unul dintre criteriile de baza in diagnosticarea copiiilor cu autism este dificultatea  de a interactiona cu persoanele din jur si de a lega prietenii cu altii copii, nu este de mirare ca psihologii si parintii copiilor sunt interesati de felul in care aptitudinile sociale pot fi dezvoltate la copiii cu autism.

In cazul copiilor cu autism este necesara o analiza a mediului in care acestia au activitati pentru a indentifica la ce fel de interactiuni sunt expusi.

Copiii au nevoie sa inteleaga ca fiecare din mediile in care ei se pot afla sunt diferite si ca atare felul in care ei vor actiona se cere a fi diferit; de exemplu, nu se vor purta la scoala ca la ziua de nastere a unui coleg.

Ce aptitudini sociale dorim sa dezvoltam la copiii cu autism

Michelle Garcia Winner (2008) propune dezvoltarea unui set de aptitudini sociale necesare copiilor cu autism pentru ca acestia sa realizeze interactiuni mai bune in cadrul grupurilor.

– Abilitatea de a asculta activ si de a le arata celorlalti ca sunt ascultati. Ascultarea activa presupune nu doar “ a auzi” mesajul, ci si “ a intelege” ceea ce a fost transmis.

– Abilitatea de a mentine un contact vizual adecvat si de a avea gesturi care sa se potriveasca situatiei.

– Abilitatea de a fi empatic si de a intelege perspectiva celuilalt.  Un exercitiu potrivit pentru intelegea perspectivei celuilalt ar fi alcatuirea unei liste cu preferintele copiilor si apoi incurajarea copiilor sa afle despre preferintele altor persoane.

Astfel, ei vor sesiza diferentele si vor intelege ca oamenii sunt diferiti si pot avea pareri si gusturi diferite.

– Abilitatea de a adresa intrebari si de a manifesta interes pentru ceilalti. Este bine pentru copii sa fie expusi cat mai multor medii pentru a achizitiona cunostiinte si a-si forma pareri despre locuri si obiecte .

Astfel, ei vor ajunge sa intalneasca persoane cu care au o preferinta in comun si pot discuta despre aceasta.  “ Unde “, “Cand” ,”Cine”, “Ce”,”Cum”  sunt doar cateva intrebari de baza pe care trebuie sa le utilizam in conversatiile cu copiii si pe care sa-i incurajam sa le foloseasca la randul lor pentru a obtine mai multe informatii.

– Abilitatea de a intelege comunicarea abstracta. Copiii au nevoie sa-si recunoasca  expresiile faciale, sa invete sa-si moduleze vocea si tonul in functie de ceea de vor sa transmita, sa recunoasca sensul a ceea ce o persoana a dorit sa spuna in functie de vocea acesteia, sa utilizeze gesturile potrivite pentru a sustine limbajul verbal si sa inteleaga o serie de proverbe, glume si expresii uzuale.

Cand si in ce context predam aptitudinile sociale  copiilor cu autism

Atunci cand ne propunem sa predam abilitatile sociale copiilor avem nevoie sa cunoastem nivelul de dezvoltare psihica al copilului.  In functie de acesta vom urmari stadiile de dezvoltare psihica ale copiilor tipici si vom incepe sa predam primele abilitati sociale.

In jurul varstei de 2 ani copiii pot invata sa salute, sa se joace cu 2-3 copii si sa imparta mancarea si jucariile cu ceilalti.

Aceste aptitudini pot fi predate in cadrul orelor de terapie individuala, dar pe masura ce copilul capata noi achizitii este recomandat ca acesta sa fie integrat si intr-un grup de terapie cu copii care au  nivelul de dezvoltare psihica asemanator.

Integrarea intr-un grup este pertinenta atunci cand copilul atinge varsta psihica de 3 ani. Este momentul in care incepe sa spuna” te rog”, “multumesc”, sa-si astepte randul si sa invete reguli simple ale unor jocuri.

In cadrul  grupului  vor ajunge efectiv sa-si imparta spatiul cu altii copii si au ocazia sa invete sa asculte indicatiile unui adult si sa observe consecintele actiunilor lor.

Aptitudinile sociale pot fi achizitionate de copii in functie de ritmul propriu de invatare;  nici un copil nu seamana cu celalalt. Indiferent de nivelul la care un copil se afla in ceea ce priveste aceste aptitudini, este recomandat ca adultii din jurul lui sa incerce sa exerseze cat mai des abilitatile invatate de copil pentru a le generaliza si apoi pentru a le mentine.

Bibliografie

Bellinini Scott Ph.D-Building Social Relationships, AAPC, Kansas

Lawrence Shapiro Ph.D(2004)-101 Ways to teach children social skills, United States of America

Winner Michelle Garcia(2008)- A Social Thinking Curriculum for School Age Students