Dr. RADU NAGHIU, Medic Specialist Psihiatrie Pediatrica, Homeopatie


ESTE IMPORTANT SA EVALUAM SI REEVALUAM COPIII CU AUTISM?


Ce isi doresc parintii copiilor cu autism pentru copilul lor?

Pentru ce isi consuma energia psihica, energia fizica, timpul si banii, parintii copiilor cu autism?

Parintii copiilor cu autism isi doresc ca copilul lor sa vorbeasca, sa fie atent si linistit, sa se joace cu copiii, sa fie iubitor cu ei, sa se poata integra la gradinita si la scoala. Pentru aceste obiective, ei isi consuma energia psihica, energia fizica, timpul si banii.

Ce inseamna, din punct de vedere masurabil, sa se integreze la scoala?

Inseamna ca varsta mentala sa fie egala cu varsta cronologica. Daca varsta mentala este egala cu varsta cronologica, inseamna ca stie si intelege regulile lumii in care traieste ca si un copil de varsta lui.

Finalitatea muncii cu un copil cu autism este ca varsta lui mentala sa devina egala cu varsta cronologica.

Pentru ca cele doua varste sa devina egale, ar trebui ca in fiecare an calendaristic copiul cu autism sa recupereze un an si cateva luni pe varsta mentala. In acest ritm, an de an, decalajul dintre cele doua varste scade si in cativa ani va fi egal.

Obiectivul de etapa in jurul caruia trebuie construit tot procesul de recuperare ar trebui sa fie ca in fiecare an sa recupereze un an si cateva luni pe varsta mentala.

Daca admitem ca obiectivul final al procesului de recuperare al unui copil cu autism este ca varsta mentala sa devina egala cu varsta cronologica, atunci obiectivul de etapa este ca in fiecare an pe varsta mentala sa recupereze un an si cateva luni.

Daca admitem ca obiectivul final al procesului de recuperare al unui copil cu autism este ca varsta mentala sa devina egala cu varsta cronologica, atunci toata interventia, tot procesul de recuperare trebuie gandit astfel incat sa reusim sa atingem obiectivul de etapa, care este ca in fiecare an pe varsta mentala sa recupereze un an si cateva luni.

Cum stim daca un copil recupereaza in fiecare an un an si cateva luni pe varsta mentala?

Putem stii daca un copil recupereaza in fiecare an un an si cateva luni pe varsta mentala cu ajutorul evaluarii psihologice complexe initiale si a reevaluarii psihologice periodice.

Al doilea pas dupa vizita la medic si primirea diagnosticului este efectuarea unei evaluari psihologice complexe in care sa se utilizeze o scala de autism, o scala de varsta mentala si o scala de abilitati de viata independenta.

Medicul recomanda evaluarea cu scala de autism pentru a masura severitatea afectarii, recomanda evaluarea cu scala de varsta mentala pentru a masura decalajul fata de varsta cronologica, recomanda evaluarea cu scala de abilitati de viata independenta pentru ca si parintii sa devina constienti despre inabilitatile copilului lor.

Efectuand o evaluare psihologica complexa, avem o imagine de ansamblu a nivelului de dezvoltare a copilul cu autism.

In urma tratamentului, a terapiei pe care o urmeaza, toti copiii cu autism fac progrese. Intrebarea de bun simt elementar, este „Sunt suficient de mari pentru a se indrepta spre o viata independenta? Sau nu?”

Pentru a creste sansele fiecarui copil cu autism de a recupera in fiecare an un an si cateva luni pe varsta mentala, recuperarea ar trebui sa inceapa cu consilierea familiei, cu un tratament care sa ajute creierul sa se maturizeze, pentru a putea invata mai mult spontan din mediu si pentru a putea generaliza mai repede ce invata la terapie, cu un tratament pentru imbunatatirea atasamentului, pentru a creste increderea in sine si pentru a trai cu o anxietate mica si cu terapie de calitate.

Pentru a masura progresul avem nevoie de reevaluare psihologica complexa. Noi la Napocensis recomandam ca pana la 6 ani reevaluarea psihologica complexa sa se faca din 6 in 6 luni, iar peste 6 ani la 1 an.

Cum stim daca am facut alegeri corecte pentru copilul cu autism?


Suntem pe drumul cel bun daca:


            – pe scala de autism avem o imbunatatire, o afectare mai usoara,

            – pe scala de varsta mentala am recuperat peste 6 luni in 6 luni,

            – pe scala de abilitati de viata independenta, decalajul fata de semenii de aceeasi varsta a scazut.

De ce este importanta reevaluarea psihologica?

Foarte multi copii cu autism recupereaza doar in primul an, un an si cateva luni pe varsta mentala. Din al doilea an, ritmul de recuperare scade si foarte multi copii recupereaza mai putin de 6 luni intr-un an. In al treilea si in al patrulea an de recuperare, numarul copiilor cu autism care reusesc sa-si mentina acest ritm de invatare este tot mai mic.

Daca face o evaluare psihologica complexa initiala si reevaluare tot la 6 luni, managerul de caz cunoaste ritmul de recuperare al copilului. Daca ritmul de recuperare scade sub 6 luni in 6 luni, managerul de caz stie ritmul de recuperare si poate sa decida ce schimbari poate sa faca pentru a creste sansele de recuperare.

La nivelul actual de intelegere a autismului, nu stim sa ajutam pe toti copiii cu autism. Putem in schimb sa incercam sa crestem sansele fiecarui copil cu autism sa recupereze un an si cateva luni in fiecare an si prin evaluare si reevaluare sa informam parintii despre ritmul real de recuperare a copilului.