Majoritatea copiilor cu autism sunt capabili sa invete sa se autoserveasca si multi dintre ei devin complet independenti, dar pentru acest lucru este nevoie de perseverenta din partea fiecarui adult care se ocupa de copil.
Cele patru arii de dezvoltare: mancatul, folosirea toaletei, imbracatul si igiena personala sunt cele mai importante in primii zece ani de viata ai copilului si reprezinta baza abilitatilor viitoare.
Pentru a preda orice fel de abilitate unui copil cu TSA, trebuie respectati cinci pasi esentiali:
- specificarea scopului;
- impartirea abilitatii care urmeaza sa fie predate in pasi mici de invatat;
- instruirea intr-un mod sistematic;
- evaluarea progresului;
- adaptarea programului in functie de nevoile copilului, astfel incat scopurile pe care vi le-ati propus sa fie realizate.
Dorinta de independenta personala
Unii copii cu autism pot avea una sau mai multe intolerante alimentare. Daca un copil cu autism, consuma alimentul/alimentele la care are intoleranta, din aceasta cauza deficitul de atentie si hiperkinezia se pot accentua. Inainte de a incepe programul de masa, stabiliti impreuna cu medicul copilului dumneavoastra, daca are sau nu vreo intoleranta alimentara.
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le puteti face pentru copilul dumneavoastra este sa-l invatati sa manance singur. Mancatul este esential pentru supravietuire si este o abilitate pe care majoritatea copiilor o pot dobandi. Hranirea independenta permite nu doar cresterea si dezvoltarea fizica, ci si participarea la multe situatii sociale in care sunt implicati copiii.
Copilul nu trebuie doar sa manance singur cu tacamurile, ci si sa dobandeasca o gama larga de abilitati specifice mesei, de exemplu sa puna masa, sa se serveasca dintr-un castron sau farfurie, sa pregateasca mancaruri simple sau sa stranga dupa ce a mancat.
Primii pasi spre o alimentatie sanatoasa si spre independenta la masa
Stabiliti ore fixe de masa
Multi copii cu tulburari pervazive de dezvoltare se impotrivesc la orice fel de schimbare si fac dificile tranzitiile. Alcatuiti-i copilului un orar de masa fix, previzibil, care il va ajuta sa faca fata mai bine lectiilor de autoservire, unii copii se descurca mai bine daca au la indemana orare vizuale care fixeaza rutina.
Invatati copilul sa stea la masa
Pentru parinti, este important ca copilul sa manance bine, de aceea nu acorda prea multa atentie statului pe scaun. Unii parinti ii lasa pe copii sa se plimbe prin casa in timp ce mananca sau le ofera diverse gustari. Acest lucru face imposibil un orar previzibil de masa si spulbera senzatia de foame. Deci, este foarte important sa invatati copilul sa stea la masa in timp ce mananca si sa-i oferiti mancare doar la ore fixe.
Aplicati strategia meselor scurte
Primele incercari de a preda abilitatile independente la masa trebuie sa fie organizate in asa fel incat copilul sa aiba succes sa i se ofere multiple ocazii de invatare. Daca un copil nu sta la masa mai mult de cateva secunde, incepeti cu mai multe mese scurte oferite pe tot parcursul zilei. Oferiti-i mancaruri care ii plac foarte mult, impartite in portii mici. Fiecare portie alcatuieste o masa scurta.
Mariti treptat portia de mancare, oferindu-i copilului si mancaruri mai putin placute alaturi de cele preferate si cresteti asteptarile pe care le aveti in ceea ce priveste perioada cat sta la masa.
In cazul copiilor cu autism, progresul este rareori un urcus constant. De obicei, perioadele de progres sunt urmate de zile sau saptamani de stagnare. Copilul poate avea nevoie de luni de zile pentru a deprinde cele mai elementare abilitati. Daca observati ca progresul intarzie sa apara, incercati sa ajutati programul (sa gasiti recompense mai bune sau sa incercati alte prompturi).
Cele mai bune rezultate se obtin printr-o abordare lenta, metodica, care evalueaza in permananta progresul si care opereaza modificari pe baza unei analize obiective a datelor.
Concluzii:
Exista multe motive pentru care este importanta dobandirea unor abilitati adecvate si independente la masa. Cel mai evident dintre ele este sanatatea fizica si mentala a copilului.
Copiii cu TSA manifesta deseori intolerante alimentare care ii indeparteaza de o alimentatie echilibrata si sanatoasa.
Lipsa abilitatilor adecvate la masa poate impiedica participarea deplina a copilului la viata din scoala si comunitate. Absenta acestor abilitati va condamna pe dumneavoastra si pe copil la o viata de interdependenta.
Cu ajutorul unui plan sistematic si bine gandit, majoritatea copiilor pot invata abilitatile de baza, iar multi dintre ei pot deprinde abilitati avansate, care sa le ofere o mai mare independenta.
Bibliografie:
Dr. Samuel, R. Anderson, BCBA, Dr.Amy L. Jablonski, Dr. Marcus L. Thomeer, Dr. Vicki Madaus Knapp, BCBA: “Abilitatile de autoservire la persoanele cu autism”, Ed. Frontiera, 2013