Din propria experienta, spun ca terapeutul trebuie sa iubeasca copiii, sa ii faca placere sa se joace cu ei, sa se bucure atunci cand se afla in compania lor. Pare destul de usor, nu? Exista persoane care ma intreaba ” ce faci toata ziua cu ei? Te joci nu?”. Totul pare atat de simplu, dar lucrurile nu stau chiar asa. S-a inradacinat ideea ca daca faci cursuri de formare pe terapia ABA, esti bun pentru a lucra cu copiii diagnosticati cu TSA, si sa obtii rezultate.
Un lucru este sigur : la inceput orice copil care intra in terapie, are rezultate exceptionale, deoarece orice terapie este mai buna, decat lipsa terapiei. Dupa ce, acea crestere brusca se stabilizeaza, apare diferenta dintre un terapeut care are aptitudini dincolo de tehnicile invatate, si un terapeut care pur si simplu face anumite lucruri mecanic, deoarece asa a fost invatat. Clar aici putem vorbi de adaptabilitatea terapeutului, deoarece un terapeut bun isi modifica cerintele dupa nevoile si nivelul de dezvoltare al copilului.
Pentru a te adapta la schimbari, trebuie sa existe flexibilitatea terapeutului. Un terapeut flexibil ofera mai multe optiuni de invatare pentru copil, ceea ce inseamna mai multe sanse de achizionare a abilitatilor.
Exista o diferenta intre terapeut cu personalitate si un terapeut care aplica o terapie. Personalitatea terapeutului ABA, trebuie sa aiba o foarte mare toleranta la stres si rutina, deoarece sa repeti zilnic aceleasi programe, nu este deloc usor, deoarece terapeutul ABA poate avea copil unde ritmul lui de invatare este foarte lent, drept urmare progresele vin mai greu.
Terapia ABA necesita urmarea unor pasi exacti, cu reguli bine stabilite, si se bazeaza pe o rutina zilnica pana la insusirea anumitor abilitati.
Cum gestionezi comportamentele neadecvate ca terapeut ABA? Comportamente neadecvate precum : tipat, scuipat, lovit, muscat, tras de par ? In primul rand, un terapeut trebuie sa isi pastreze calmul, avand un ton neutru, deoarece daca copilul observa ca poate schimba starea psihica a terapeutului, prin intermediul comportamentelor neadecvate, va modifica negativ cursul terapiei. Drept urmare, atitudinea terapeutului ABA trebuie sa fie calma, blanda, avand un ton neutru, si cea mai importanta abilitate, dupa parerea mea, vigilenta.
Vigilenta te ajuta sa intaresti comportamentele dorite , si in acelasi timp, te fereste de cele nedorite.
Creativitatea terapeutului ABA, este un mare plus adus in demersul de invatare. Ce copil nu isi doreste sa invete prin joaca? Dar pentru a preda unui copil anumite abilitati prin joaca, este nevoie de un terapeut creativ. Este foarte important sa simta copilul ca se joaca, nu ca ii predai lucruri, este de datoria terapeutului sa faca in asa fel, incat prin intermediul jocului, sa predea toate programele. Pentru a face asemenea lucruri, terapeutul ABA trebuie sa fie spontan, creativ in transformarea sarcinii in ceva deosebit, incat sa ii capteze atentia copilului. Pe scurt : terapeutul trebuie sa fie natural, sa fie coleg de joaca, pastrandu-si insa rolul de conducator al jocului.
Acestea sunt cateva abilitati pe care le consider necesare unui terapeut ABA. Cu timpul, aceste abilitati se imbunatatesc, fara practica nu le poti avea de la inceput, singura regula este sa iti doresti acest lucru.