Dezvoltat in 1985 in cadrul Programului Delaware Autism in Statele Unite ale Americii, PECS (Picture Exchange Communication System) reprezinta, dupa cum sugereaza si numele, un sistem de comunicare prin schimb de pictograme/imagini. Poate fi utilizat pentru o categorie larga de persoane care in momentul prezent fie nu vorbesc deloc, din diverse motive, fie ceea ce vorbesc nu este inteles cu usurinta de persoanele din jur. Orice parinte care nu reuseste sa afle ceea ce copilul sau isi doreste sau de ce este suparat, de exemplu, si asta pentru ca cel mic nu are inca abilitatile necesare unei comunicari eficiente, cauta modalitati prin care sa descopere care sunt nevoile si dorintele copilului.

Este esential de specificat ca PECS nu impiedica dezvoltarea limbajului verbal ci dimpotriva, stimuleaza si sustine achizitionarea acestuia. Inca de la inceput, terapeutul, verbalizeaza tot ceea ce copilul isi doreste sa comunice cu ajutorul pictogramelor pentru ca mai apoi sa se ajunga in etapa in care copilul este intens incurajat sa ,,citeasca’’ imaginile  lipite pe banda de comunicare. Daca la inceput, atunci cand copilul ii da terpeutului banda de comunicare pe care a lipit o imagine cu ciocolata (acest lucru insemnand ca isi doreste sa primeasca ciocolata), terapeutul verbalizeaza in locul copilului spunand ,,vreau ciocolata’’, treptat, acesta va fi incurajat sa rosteasca singur o parte cat mai mare din cuvant in timp ce atinge cu degetul imaginea.

Exprimarea dorintelor este un aspect important al comunicarii interumane insa nu este singurul lucru pe care il fac oamenii atunci cand comunica. Utilizand cuvinte, acestia pot raspunde la intrebari, pot face comentarii si pot exprima ceea ce simt. Dar ce ne facem cand persoana nu poate sa utilizeze limbajul verbal? Raspunsul este simplu, ii oferim dreptul de a invata un limbaj alternativ sau complementar. Si de aceasta data, PECS reprezinta o excelenta solutie. Cu ajutorul pictogramelor, copilul sau adultul caci da, PECS este folosit cu succes atat de copii cat si de adulti, poate sa raspunda la intrebari diverse, poate face comentarii sau remarci referitoare la realitatea inconjuratoare dar nu numai, poate exprima emotii, poate spune ca ceva il doare sau ca pur si simplu nu ii place ceea ce i se intampla. In loc sa tipe, sa planga sau sa se tavaleasca pe jos pentru a transmite ca este insetat, ca il doare capul, ca este obosit, ca are nevoie de ajutor, ca simte nevoia de o pauza si lista poate continua la nesfarsit, copilul invata ca poate sa transmita acelasi lucru utilizand una sau mai multe imagini si treptat observa ca aceasta metoda este chiar mai eficienta decat toate tehnicile prin care se straduia pana atunci sa se exprime.

As vrea sa dau acum si cateva exemple concrete pentru a nu ramane cu impresia ca se poate realiza doar o comunicare simplista si mecanica.  Am fost tare mandra si extrem de fericita atunci cand unul dintre copii mi-a spus cu ajutorul imaginilor, daca ma pot exprima asa, ca isi doreste sa primeasca o carioca si o carte de colorat, dar nu orice fel de carioca si nici oricare dintre cartile din dulap, el isi dorea carioca rosie si cartea de colorat care avea desenat pe coperta un ursulet. Este adevarat  ca a lucrat mult si ca nu a reusit din prima incercare insa acum poate sa spuna ca isi doreste crema si masaj pe palme, ca se aude zgomotul uscatorului de par sau cel al  valurilor marii. De asemenea utilizeaza adecvat pictograma ,,Si’’, are posibilitatea sa ceara ,,Ajutor’’ sau ,,Pauza’’ si ma anunta cand vrea la toaleta folosindu-se de doua pictograme ,,Vreau’’ si ,,toaleta’’. Nu are sens sa enumar tot ceea ce stie sa faca si asta pentru ca lista ar fi prea lunga. De asemenea, poate ca alti copii sau adulti ar avea nevoie sa comunice altceva si de ce nu, poate ca pana ajung  aceste randuri sa fie citite, baiatul nostru a mai invatat inca ceva, un ceva despre care multi au crezut pana acum ca nu poate fi invatat si exprimat de un copil ce nu reuseste sa utilizeze eficient limbajul verbal.

Dreptul de a comunica adecvat nu apartine doar unora dintre noi ci tuturor. Unii vor avea salturi spectaculoase iar altii vor inainta cu pasi marunti. Important este sa le oferim tuturor accesul la metode indelung studiate si imbunatatite, care si-au dovedit de-a lungul timpului eficienta.