Autor: Iordache Madalina, psiholog clinician

Umbra este persoana care il ajuta pe copil sa faca fata cerintelor scolii. Ea intervine asupra comportamentelor problematice, le monitorizeaza, il ajuta pe copil sa indeplineasca sarcinile date de catre invatatoare/profesori si il ajuta sa interactioneze cu colegii.

Interventia asupra comportamentelor: invatatoarea este informata de catre supervizor in legatura cu interventia asupra comportamentului, iar umbra este cea care se asigura ca elevul primeste consecintele stabilite (fie de catre invatatoare, fie de catre umbra).

Monitorizarea comportamentelor: in functie de etapa in care este elevul, monitorizarea este facuta de catre umbra sau de catre invatatoare.

Rolul umbrei – ajutorul in indeplinirea sarcinilor:

  • Umbra va folosi promptul cel mai putin intruziv care sa-l ajute pe copil sa indeplineasca sarcina cu succes (prea putin prompt duce la esecul in realizarea sarcinii, iar prea mult prompt il impiedica pe copil sa invete).
  • Se va gandi anticipativ la etapele retragerii promptului pentru a evita crearea dependentei.
  • Va ajuta copilul sa generalizeze in mediul scolii abilitatile dobandite in terapia individuala. De exemplu, daca invatatoarea cere elevilor sa alcatuiasca o propozitie cu cuvantul “catel” si umbra stie ca elevul are aceasta abilitate in repertoriu, il va prompta sa ridice mana si sa astepte sa fie numit.
  • Il va ajuta pe elev sa dobandeasca abilitati noi direct din mediul scolii profitand de ocaziile aparute natural

Rolul umbrei – ajutorul in interactiunea cu colegii:

  • Umbra va folosi cel mai putin intruziv prompt atunci cand il invata pe copil cum sa interactioneze cu colegii. De exemplu, pentru un copil care stie sa spuna Buna! atunci cand i se spune doar «B….», ea ii va oferi exact acest prompt.
  • Atunci cand ceilalti copii vin sa interactioneze cu copilul, este foarte important ca umbra sa profite din plin de aceste situatii. Este esential sa se asigure ca elevul raspunde intotdeauna celorlalti. Se recomanda sa fie ajutat sa faca fata dialogului. Atunci cand nu raspunde, fie ca nu stie, fie ca nu este atent, este esential sa fie promptat sa o faca. Este foarte importanta sa nu fie evitate aceste ocazii!
  • In pauze este foarte important ca elevul sa fie directionat catre grup, catre jocurile copiilor de varsta lui.

Pozitionarea umbrei: in general umbra va fi mai putin vizibila. Pozitia exacta a acesteia va fi stabilita in functie de nevoile fiecarui copil. De exemplu, in spatele copilului este mai putin vizibil fata de pozitionarea in lateral sau in fata copilului; pe scaun este mai putin vizibil fata de pozitionarea in picioare.

In concluzie, rolul umbrei este de a-l ajuta pe copil sa faca fata cerintelor scolii si interactiunii cu copiii. Scopul final este ca elevul sa faca fata, fara ca umbra sa mai fie prezenta.