Autor: Marian Tatomir – psiholog clinician, analist comportamental in curs de acreditare BCaBA
Zonele de reglare reprezinta un concept dezvoltat si descris incepand cu anul 2011, de catre Leah M. Kuypers, terapeut ocupational.
Autoarea descrie zonele de reglare ca pe un concept capabil sa ajute copiii si tinerii diagnosticati cu TSA si Asperger sa inteleaga propriile emotii si trairi si sa manifeste auto-control asupra acestora. Astfel, copilul invata sa recunoasca starile prin care trece si cum sa le exprime sau sa le manifeste intr-un mod adecvat si sigur. De asemenea, elevul este invatat cum sa treaca dintr-o zona in alta folosind o serie de tehnici si strategii , asa cum descrie Leah M. Kuypers in lucrarea sa The Zones of Regulation, 2011.
Zonele de reglare sunt impartite in patru categorii, stabilite de catre autor in functie de emotii si de starea de vigilenta:
Zona albastra: aceasta zona este caracteristica unei stari de vigilenta scazuta. De exemplu, in situatii in care persoana este obosita, trista, plictisita sau bolnava, iar corpul se misca lent sau incet.
Zona verde: este folosita pentru a descrie o stare de vigilenta buna. Persoana se simte calma, fericita, are o stare de spirit buna. Atentia este optima pentru invatare, persoana este pregatita pentru activitatile scolare si pentru socializarea cu ceilalti. O persoana sau un copil care este in zona verde se afla in control asupra propriilor stari si emotii.
Zona galbena: descrie o stare de vigilenta ridicata, dar persoana ce se afla in aceasta zona are in continuare control asupra propriilor emotii. Aici poate sa simta stres, frustrare, teama, entuziasm, confuzie, rusine, de asemenea dorinta de a se distra, de a se misca. In zona galbena incepe sa se piarda din autocontrol.
Zona rosie: este folosita pentru a descrie stari intense, emotii puternice, precum furie, comportamente explosive, panica, teroare. Aceasta zona reprezinta pierderea controlului asupra propriului corp si propriilor stari.
Autoarea a folosit comparatia cu semnele de circulatie in care o persoana primeste culoarea verde (este in zona verde) este pregatita pentru scoala, este gata sa invete si sa se joace /socializeze cu ceilalti. Zona galbena este culoarea care ii spune elevului sa fie atent la propriile emotii deoarece urmeaza culoarea rosie ( Zona rosie) in care persoana trebuie sa se opreasca si sa recapete controlul. Zona albastra este zona de odihna unde persoana isi ,,incarca bateriile”.
Un alt aspect important descris de autoare in explicarea conceptului Zonelor de reglare este acela ca persoana sau copilul care invata acest concept trebuie sa inteleaga faptul ca orice persoana trece prin aceste zone la un moment dat. Zona galbena si Zona rosie nu reprezinta zone interzise sau zone neacceptate. Trebuie sa ne asiguram ca nu i se va spune elevului ca o zona este buna si alta rea. Elevul va fi invatat in ce zona este asteptat sa fie intr-o anumita situatie. De exemplu, dupa o zi lunga la scoala este asteptat ca elevul sa se simta in zona albastra; sau inainte de un test important persoana se simte in zona galbena deoarece are emotii. Daca zona in care se afla copilul la un moment dat nu corespunde cu contextul in care se afla, acesta va fi invatat diferite strategii care il vor ajuta sa treaca dintr-o zona in alta.
Zonele de reglare au fost concepute pentru a fi neutre si a nu judeca elevul atunci cand il ajutam sa constientizeze propriile emotii si propriul control asupra acestora, conform autoarei.
Daca elevului ii este reamintit ca se afla in Zona galbena sau Zona rosie numai atunci cand nu face ceea ce este asteptat, atunci nu-i va placea sa foloseasca Zonele ca modalitate de autogestionare. Asadar Zonele de reglare trebuie folosite ca un intaritor pozitiv, iar elevul sa fie incurajat atunci cand este in Zona verde sau cand foloseste Zonele pentru a identifica cum se simte si daca este intr-o situatie/moment care il poate face sa piarda controlul.
Folosit dupa principiile ABA acest concept il ajuta pe copil ca in final sa identifice singur starea emotionala din momentul respectiv si sa aleaga strategii potrivite pentru a reveni la zona asteptata in contextul respectiv.
Referinte
Leah M. Kuypers (2011), The Zones of Regulation
www.zonesofregulation.com