Rezultatele aplicarii Protocolului Napocensis
Protocolul Napocensis urmeaza doua axe principale in tratarea tulburarilor de spectru autist: tratamente homeopate medicamentoase si analiza comportamentala aplicata (ABA).
Analiza si evaluarea rezultatelor obtinute in urma aplicarii celor doua axe principale ale protocolului Napocensis este obligatorie pentru a-i cunoaste eficienta si pentru a aduce imbunatatiri acolo unde se dovedeste necesar.
Ne propunem sa aratam progresele copiilor cu autism asa cum sunt in realitate.
Sunt mai bune sau mai slabe comparativ cu rezultatele la nivel national sau mondial?
Aflam doar daca reusim sa le comparam cu rezultatele altor protocoale de tratament si terapie.
Vezi prezentarea rezultatelor aplicarii protocolului Napocensis!
Grupare copii tratamente homeopate si interventii ABA
In prezentarea rezultatelor am grupat copiii in patru categorii in functie de varsta la care au inceput tratamentul medicamentos homeopat si interventia ABA
Grupele de varsta sunt:
- copii intre 3 si 4 ani;
- copii sub 3 ani;
- copii intre 4 – 7;
- copii peste 7 ani.
Nivel de dezvoltare al fiecarui copil s-a evaluat cu Scala Portage unde:
AT – autoservire
SO – socializare
LB – limbaj
MO – motricitate
CG – cognitiv
QD – coeficient de dezvoltare
Pentru fiecare copil se specifica numarul orelor de interventie tratamente homeopate si interventii ABA efectuate saptamanal in cadrul Napocensis.
In protocolul nostru famila este coterapeut si continua munca specialistilor acasa, prin generalizarea cunostintelor. Prin implicarea activa a familiei se reduc costurile terapiei, dar se consolideaza si achizitiile copilului. Vrem sa fim la curent cu progresele copiilor astfel incat facem reevaluari la fiecare 6 luni.
De ce este nevoie de aceste reevaluari dupa tratamente homeopate?
Multi parinti si terapeuti spun ca vad progrese in urma interventiei urmate. Daca reevaluam periodic putem stabili ritmul de invatare al copilului: cat a recuperat pe varsta mentala in 6 luni de munca, mai mult sau mai putin de 6 luni?
Comparand QD-ul (coeficientul de dezvoltare) observam daca varsta mentala a crescut sau a scazut, raportat la varsta biologica.
Exemplu:
Sa presupunem ca un copil este diagnosticat cu TSA la 3 ani si are o varsata mentala de 2 ani. Daca in 12 luni de interventie copilul recupereaza 3 luni pe varsta mentala intelegem ca in timp copilul face progrese. Insa diferentele de cunostinte si de abilitati sociale dintre el si alti copii de varsta lui creste mereu. Este posibil ca dupa patru ani de terapie, la varsta biologica de 7 ani sa atinga nivelul de cunostinte al unui copil de 3 ani, adica sa poata merge la gradinita in grupa mica, nu la scoala cu insotitor.
Reevaluariile periodice sunt importante pentru ca parintii si specialistii sa stie ritmul cu care invata si cu care poate recupera copilul.
Ce se observa in graficele cu rezultate?
In primele 6 luni de tratamente homeopate si interventie ABA evolutia este de multe ori spectaculoasa.
In 6 luni calendaristice, copii au recuperat pe varsta mentala uneori si un an de zile.
In urmatoarele 6 luni nu se mai mentine acelasi nivel al progresului la niciun copil.
Ce se intampla de fapt?
Cand psihiatrul consulta pentru prima data un copil cu autism pune un diagnostic dupa ce-l observa in cabinet si discuta cu parintii despre manifestarile sale.
Psihologul stabileste ce stie si ce nu stie sa faca copilul cu autism cand face prima evaluare. Prima evaluare psiho-comportamentala puncteaza ce arata copilul ca stie. La prima evaluare copilul stie sa faca unele actiuni in mediu spontan, stie la ce folosesc unele obiecte pe care el le are in preajma. Dar nu stie cum se cheama actiunea pe care stie sa o faca, nu stie sa denumeasca obiectul a carui folosinta o stie. Daca nu executa sarcini la cerere, se puncteaza ca nu stie sa faca.
Tot la prima evaluare psiho-comportamentala sunt urmarite si actiuni sau notiuni pe care copilul ar fi fost capabil sa le faca, dar nu a avut ocazia. Fireste ca se puncteaza ca nu stie sa le faca.
(secțiunea cu italic de text de mai jos sugerez să fie pe blog și aici poate fi doar un link către un articol de pe blog pe acest subiect. Pagina are foarte mult text și riscul este să nu fie citit.)
Dr. Naghiu: Din punctul meu de vedere, in primele 2-3 luni de tratament medicamentos homeopat si ABA, copilul face progrese foarte mari, doar ca el nu invata aproape “nimic nou”. De fapt in primele 2-3 luni el invata cum se denumeste ce stie el sa faca, invata sa faca ce ar fi putut sa invete. Altfel spus, in primele 2-3 luni de terapie se face ordine in notiunile pe care copilul le avea deja.
Dupa primele 2-3 luni copilul invata notiuni complet noi.
Din experienta personala, in primele 2-3 luni aproape toti copii cu autism fac progrese, indiferent de contextul in care se lucreaza, acasa sau intr-un centru medical specializat. Copilul care lucreaza cu o echipa de profesionisti va continua sa aiba progrese si dupa primele 3 luni de interventie. Aceasta observatie am facut-o si din relatarile unor parinti care fac interventia acasa: “In primele 3 luni de terapie copilul a facut progrese mari, apoi in urmatoarele 9 luni de interventie a invatat foarte putin, sau deloc, copilul este blocat”.
Cu cat varsta la care incep tratamente homeopate si interventia este mai mica, cu atat progresele sunt mai mari.
De ce?
Autismul, prin definitie, este o boala cu manifestari psihice cu debut inainte de varsta de 3 ani. Un diagnostic timpuriu, urmat imediat de introducerea tratamentului medicamentos si ABA opresc instalarea de simptome noi si permit recuperarea. Asadar, la copii care incep recuperarea inainte de varsta de 3 ani, putem vorbi de un autism oprit din evolutie.
In cazul lor coeficientul de dezvoltare (QD) creste de la o evaluare la alta. Este singura grupa de varsta unde toti copiii realizeaza aceasta performanta. Cu ei am reusit ca in 6 luni calendaristice sa recupereze mai mult de 6 luni de cunostinte. Acest ritm le va permite, in timp, sa atinga acelasi nivel de cunostinte si abilitati sociale ca si alti copii de varsta lor.
Ce urmeaza dupa tratamente homeopate si interventia ABA?
Sa ajungem sa tratam minim 20 de copii cu varsta mai mica de 3 ani la inceperea tratamentul medicamentos homeopat si interventiei ABA pentru a afla cati dintre ei au aceleasi progrese.
De ce minim 20 de copii?
Pentru ca primul studiu axat pe demonstrarea eficientei ABA pentru copiii cu autism, condus de Dr. O Ivar Lovaas, a urmarit evolutia a 19 copii, iar in prezent, dupa mai mult de 25 de ani de la publicarea lui, tot la acest studiu se face referinta.
Ce urmareste implementarea protocolului?
Ca acesti copii sa nu mai ia tratament medicamentos si sa nu mai aiba nevoie de interventie comportamentala.
Sa urmeze scoala de masa incepand din clasa I, iar noi sa observam daca au ajuns la o viata independenta si sunt comparabili cu copiii de varsta lor ca nivel de cunostinte si abilitati sociale, sau sunt in continuare diferiti.
Primele rezultate pentru aceasta grupa de varsta sunt foarte incurajatoare.
Concluzii
Putem stabili severitatea tulburarii dupa ce copilul incepem interventia ABA si tratamente homeopate. Copiii mai usor afectati au o evolutie mult mai buna.
Care este misiunea noastra in continuare?
In urma aplicarii acestor tratamente homeopate si a interventiei ABA, ne propunem sa reusim ca pentru 80-90% dintre copiii care urmeaza protocolul Napocensis sa creasca constant coeficientul de dezvoltare.
Pentru aceasta cautam solutii. Incercam sa descoperim ce lipseste din diagnosticul copiilor cu autism si cum se poate accelera procesul de invatare pentru toti, indiferent de varsta.
Sa realizam un protocol eficient de tratament al tulburarii de spectru autist, care sa fie reproductibil si cat mai ieftin astfel incat sa devina accesibil pentru toate familiile copiilor cu autism.