In urma etapei de evaluare psiho-comportamentala stabilim nivelul de dezvoltare a copilului tau pe urmatoarele arii de dezvoltare: cognitiv, limbaj, autoservire, socializare si motricitate.
In realizarea acestui tip de evaluare, testele pe care le folosim sunt licentiate si validate pe populatia Romaniei.
Ce rol are evaluarea psiho-comportamentala?
  • stabileste decalajul dintre varsta cronologica si varsta mentala, pe toate ariile de dezvoltare;
  • conduce la schitarea unui program individualizat care include recomandarile de lucru pentru acasa;
  • reprezinta punctul de plecare pentru interventia comportamentala;
  • ghideaza parintii în comunicarea eficienta cu copilul;
  • ajuta parintii sa organizeze timpul si spatiul fizic;
  • identifica comportamentele neadecvate.

Ce teste folosim?

Testele sunt licentiate si validate pe populatia din Romania. Psihologul care efectueaza evaluarea  detine licente pentru toate testele folosite.

Metoda de testare este standardizata pentru fiecare test si nu poate fi modificata la solicitarea parintelui/apartinatorului. Detalii despre testele utilizate gasiti pe site-ul www.testcentral.ro

Aceasta este o evaluare clinica (in cadrul acestei evaluari este evaluat copilul, insa in test apar doar itemii cei mai importanti de testat, nu tot ceea ce ar trebui sa stie copilul pana la anumite varste). 

Procedura este orientativa pentru un plan de interventie, nu îl reprezintă pe copil 100% ci ne oferă niște repere legate de achizițiile lui.

In urma evaluarii psihologice nu primiti un diagnostic. Diagnosticul este pus de medicul psihiatru de copii pe baza simptomatologiei copilului si a evaluarii psihologice.

PEP-3 – a fost creat pentru a evalua punctele forte şi limitele inegale ce caracterizează Tulburările de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor cu vârste cuprinse între 6 luni şi 7 ani. Instrumentul oferă informaţii despre nivelul de dezvoltare al abilităţilor, cât şi informaţii relevante pentru determinarea diagnosticului şi severităţii afectării.

ASRS – sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.

ABAS – Oferă o evaluare a abilitatilor adaptative ale persoanelor (acele abilităţi practice de zi cu zi care sunt necesare pentru ca persoana să funcţioneze şi să corespundă cerinţelor mediului înconjurător, incluzând aici şi capacitatea de a avea grijă efectiv de propria persoană în mod independent, dar şi interacţiunea cu alţi oameni). Acest instrument are o arie largă de utilitate, aplicându-se de la nou-născuți și până la vârsta de 89 de ani.

DENVER – Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani. Poate fi aplicat pentru identificarea si monitorizarea problemelor cognitive si comportamentale la prescolari.

BASC2 – reprezinta un sistem multidimensional si multimetodic, utilizat in evaluarea comportamentului si a perceptiei de sine, pentru copiii si tinerii cu varste cuprinse intre 2 si 25 de ani.

CONNERS-3 – continua traditia unei evaluari centrate și amanuntite pe ADHD și pe problemele din tulburarile relationale care apar în randul copiilor si tinerilor. Este o evaluare multi-perspectiva (parinte, cadru didactic și autoevaluare) a copiilor și adolescentilor cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani, care ia în considerare mediul familial, scolar si social.

WISC IV – Scala de inteligenta Weschsler pentru copii -editia a patra este un instrument clinic ce evalueaza abilitatea cognitiva a copiilor cu varste cuprinse intre 6 ani și 16 ani si 11 luni. Scala WISC IV ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifice ( ex. Indicele de intelegere verbala, Indicele rationamentului perceptiv, Indicele memoriei de lucru si Indicele vitezei de procesare).

Schimbarea ideilor preconcepute

De-a lungul timpului, ne-am confruntat cu diferite idei referitoare la evaluarea psiho-comportamentala. Iata o parte din raspunsurile pe care le-am oferit pentru a combate aceste idei preconcepute:

„Copilul meu nu are nevoie de evaluare psiho-comportamentala deoarece este evaluat de coordonatorul de programe”.

Raspunsul psihologului: este nevoie de evaluarea psihologica si comportamentala a unui specialist intr-un mediu nefamiliar, care poate sa surprinda o imagine obiectiva.

“Nu imi duc copilul la evaluare pentru ca nu vreau sa-i rapesc din timpul lui de lucru de acasa”

Raspunsul psihologului: la evaluare psihologica si comportamentala, copilul indeplineste numeroase cerinte, participa la jocuri variate, rezolva sarcini de interes, socializeaza si comunica cu persoane nefamiliare intr-un mediu nou. Toate acestea dezvaluie achizitii sau aspecte problematice relevante!

Stabiliți din timp o programare pentru evaluarea psiho-comportamentala pentru copilul dvs la Centrul Medical Napocensis, telefonic sau prin complentarea formularului urmator: