
In urma etapei de evaluare psiho-comportamentala stabilim nivelul de dezvoltare a copilului tau pe urmatoarele arii de dezvoltare: cognitiv, limbaj, autoservire, socializare si motricitate.
In realizarea acestui tip de evaluare, testele pe care le folosim sunt licentiate si validate pe populatia Romaniei.
Ce rol are evaluarea psiho-comportamentala?
stabileste decalajul dintre varsta cronologica si varsta mentala, pe toate ariile de dezvoltare;
conduce la schitarea unui program individualizat care include recomandarile de lucru pentru acasa;
reprezinta punctul de plecare pentru interventia comportamentala;
ghideaza parintii în comunicarea eficienta cu copilul;
ajuta parintii sa organizeze timpul si spatiul fizic;
identifica comportamentele neadecvate.
Ce teste folosim?
Testele sunt licentiate si validate pe populatia din Romania. Psihologul care efectueaza evaluarea detine licente pentru toate testele folosite.
Metoda de testare este standardizata pentru fiecare test si nu poate fi modificata la solicitarea parintelui/apartinatorului. Detalii despre testele utilizate gasiti pe site-ul www.testcentral.ro
Aceasta este o evaluare clinica (in cadrul acestei evaluari este evaluat copilul, insa in test apar doar itemii cei mai importanti de testat, nu tot ceea ce ar trebui sa stie copilul pana la anumite varste).
Procedura este orientativa pentru un plan de interventie, nu îl reprezintă pe copil 100% ci ne oferă niște repere legate de achizițiile lui.
In urma evaluarii psihologice nu primiti un diagnostic. Diagnosticul este pus de medicul psihiatru de copii pe baza simptomatologiei copilului si a evaluarii psihologice.
PEP-3 – a fost creat pentru a evalua punctele forte şi limitele inegale ce caracterizează Tulburările de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor cu vârste cuprinse între 6 luni şi 7 ani. Instrumentul oferă informaţii despre nivelul de dezvoltare al abilităţilor, cât şi informaţii relevante pentru determinarea diagnosticului şi severităţii afectării.
ASRS – sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.
ABAS – Oferă o evaluare a abilitatilor adaptative ale persoanelor (acele abilităţi practice de zi cu zi care sunt necesare pentru ca persoana să funcţioneze şi să corespundă cerinţelor mediului înconjurător, incluzând aici şi capacitatea de a avea grijă efectiv de propria persoană în mod independent, dar şi interacţiunea cu alţi oameni). Acest instrument are o arie largă de utilitate, aplicându-se de la nou-născuți și până la vârsta de 89 de ani.
DENVER – Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani. Poate fi aplicat pentru identificarea si monitorizarea problemelor cognitive si comportamentale la prescolari.
BASC2 – reprezinta un sistem multidimensional si multimetodic, utilizat in evaluarea comportamentului si a perceptiei de sine, pentru copiii si tinerii cu varste cuprinse intre 2 si 25 de ani.
CONNERS-3 – continua traditia unei evaluari centrate și amanuntite pe ADHD și pe problemele din tulburarile relationale care apar în randul copiilor si tinerilor. Este o evaluare multi-perspectiva (parinte, cadru didactic și autoevaluare) a copiilor și adolescentilor cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani, care ia în considerare mediul familial, scolar si social.
WISC IV – Scala de inteligenta Weschsler pentru copii -editia a patra este un instrument clinic ce evalueaza abilitatea cognitiva a copiilor cu varste cuprinse intre 6 ani și 16 ani si 11 luni. Scala WISC IV ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifice ( ex. Indicele de intelegere verbala, Indicele rationamentului perceptiv, Indicele memoriei de lucru si Indicele vitezei de procesare).
Evaluarea ariilor de dezvoltare cu testele VB-MAPP si ABLLS-R
Nivelul competențelor ajută la stabilirea unui plan de intervenție obiectiv și personalizat pentru fiecare copil.
Comparând-o cu celelalte tipuri de evaluări, aceasta nu este suport pentru emiterea unui diagnostic/ psihodiagnostic, ci stabilirea competențelor copilului pe fiecare arie de dezvoltare. Aceste teste nu sunt validate pe populatia din Romania si nu au licente de utilizare. Aceste teste au fost preluate ca atare din SUA.
Acest tip de evaluare este realizat de către psihologul clinician și investighează multitudinea de abilități din principalele arii de dezvoltare ale unui copil: limbaj receptiv, limbaj expresiv, imitație grosieră/fină/vocală, joc independent și social, cereri, conversație, abilități de independență și autoservire, etc.
Testarea se desfasoara pe parcursul a 3 zile, cate 3 – 4 ore pe zi.
Nepsy –II este o baterie de subteste create pentru a masura domenii variate ale functionarii neuropsihologice a copiilor si adolescentilor.
Evaluarea abilitatilor cognitive legate de tulburari diagnosticate , de obicei, pentru prima data in copilarie si necesare pentru a avea success in mediul scolar.
-
Baterie de evaluare neuropsihologica a abilitatilor cognitive ale copiilor cuprinsa intre 3 si 16 ani;
-
Special conceput pentru a evalua aspectele de baza si complexe ale abilitatilor cognitive de a invata si de a fi eficient;
-
Construit pentru a ajuta in rezolvarea din cadrul evaluarii scolare, putand fi utilizat in relatie cu performantele academice slabe si problemele de management ale comportamentului;
-
Ofera subteste recomandate care pot fi utile in cazul unor clase generale de problematici sesizate, cum ar fi “dificultatile academic”, “problemele sociale”, sau “problem comportamentale”, prin intermediul bateriilor de referinta;
-
Ofera psihologului clinician informatii cu privire la dificultatile academic, sociale si comportamentale ale copiilor din categoria de varsta evaluate;
-
Intelegerea profunda a limitarilor cognitive ale copilului va ajuta la indrumarea parcursului academic si luarea deciziilor de interventie;
-
Contine 32 de subteste si patru sarcini intarziate cate apartin urmatoarelor 6 domenii functionale:
-
Atentie si functie executiva
-
Limbaj
-
Memorie si invatare
-
Perceptie sociala
-
Procesare vizio spatiala
-
Senzoriomotor
ADI-R reprezinta un interviu standardizat bazat pe investigatie, realizat pentru a identifica descrieri accurate si detaliate despre comportamentele actuale ale persoanelor. Prin intrebarile pe care le contine se tintesc trei domenii de functionare ale unei persoane: limbajul/comunicarea, interactiunile sociale si comportamentele sau interesele stereotipe. Aceste trei domenii de functionare sunt in concordanta cu criteriile de diagnostic stabilite in DSM-IV (Manualul de Diagnostic si Statistica A Tulburarilor Mintale ) in ceea ce priveste tulburarile de spectru autist.
Acest instrument de testare ofera nu numai posibilitatea de a stabili un diagnostic, dar si posibilitatea unei evaluari accurate a persoanelor cu TSA cu scopul proiesctarii de planuri si programe de interventie cat mai adadptate persoanei cu care se lucreaza. Fiind mai degraba un interviu decat un test, ADI-R vizeaza comportamente care sunt observate rar la persoanele fara tulburari. Din aceste motive instrumentul nu furnizeaza scale (dimensiuni care reflecta un continuum in anumite aptitudini, trasaturi sau abilitati unitare de baza) si nici nu poate avea norme utile (estimari numerice care au la baza performanta persoanelor din populatia generala). Rezultatele sunt categoriale.
ADI-R implica existent unui intervievator clinician cu experienta si a unei persoane care ofera informatiile (un parinte sau insotitor care este familiarizat atat cu istoria de dezvoltare, cat si cu comportamentul cotidian actual al copilului, elevului sau pacientului evaluat). Persoana evaluate (care nu este prezenta pe perioada interviului) poate face parte din orice mediu social si poate avea orice varsta atata timp cat abilitatile sale mentale se afla la un nivel de dezvoltare de cel putin 2 ani, 0 luni.
VB-MAPP – (Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program) – este un protocol de evaluare bazat pe analiza comportamentului verbal a lui Skinner (1957), care urmărește etapele de dezvoltare ale copiilor cu evolutie tipică, ale copiilor cu autism cât și a celor cu alte dificultăţi. Evaluarea cuprinde segmentele de vârstă: 0-18 luni. 18-30 luni şi 30-48 luni și analizează abilităţi din arii ca: cereri, intraverbal, imitaţie, performanţă vizuală, joc independent, interacţiune socială, auto-servire și stabilește nivelul copilului în funcţie de ariile evaluate. De asemenea, acest protocol permite evaluarea barierelor în învățare.
ABLLS-R – Evaluarea limbajului de bază și capacităţii de învăţare – revizuit (ABLLS-R) – ABLLS-R se realizează folosind un protocol de evaluare recunoscut la nivel internaţional. Această etapă reprezintă un pas extrem de important pentru începerea unui plan de intervenţie specializat. Evaluarea limbajului de bază și capacităţii de învăţare – revizuit (ABLLS-R) este o evaluare, un ghid curricular, un sistem de întărire a capacităţilor pentru copiii cu întârziere în limbaj și dificultăţi de învăţare. ABLLS-R analizează ariile de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 6/7 ani. Evaluarea oferă posibilitatea unei analize complexe a ariilor precum: cereri, ecoic, intraverbal, imitaţie, performanţă vizuală, joc independent, interacţiune socială etc. Cuprinde 544 de abilități grupate in 25 de arii principale și analizează ariile de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 6/7 ani.
Sursa partiala: http://aba-romania.ro
Schimbarea ideilor preconcepute
De-a lungul timpului, ne-am confruntat cu diferite idei referitoare la evaluarea psiho-comportamentala. Iata o parte din raspunsurile pe care le-am oferit pentru a combate aceste idei preconcepute:
Copilul meu nu are nevoie de evaluare psiho-comportamentala deoarece este evaluat de coordonatorul de programe.
Raspunsul psihologului: este nevoie de evaluarea psihologica si comportamentala a unui specialist intr-un mediu nefamiliar, care poate sa surprinda o imagine obiectiva.
Nu imi duc copilul la evaluare pentru ca nu vreau sa-i rapesc din timpul lui de lucru de acasa
Raspunsul psihologului: la evaluare psihologica si comportamentala, copilul indeplineste numeroase cerinte, participa la jocuri variate, rezolva sarcini de interes, socializeaza si comunica cu persoane nefamiliare intr-un mediu nou. Toate acestea dezvaluie achizitii sau aspecte problematice relevante!
Stabiliți din timp o programare pentru evaluarea psiho-comportamentala pentru copilul dvs la Centrul Medical Napocensis, telefonic sau prin complentarea formularului urmator: