- stabileste decalajul dintre varsta cronologica si varsta mentala, pe toate ariile de dezvoltare;
- conduce la schitarea unui program individualizat care include recomandarile de lucru pentru acasa;
- reprezinta punctul de plecare pentru interventia comportamentala;
- ghideaza parintii în comunicarea eficienta cu copilul;
- ajuta parintii sa organizeze timpul si spatiul fizic;
- identifica comportamentele neadecvate.
Ce teste folosim?
Testele sunt licentiate si validate pe populatia din Romania. Psihologul care efectueaza evaluarea detine licente pentru toate testele folosite.
Metoda de testare este standardizata pentru fiecare test si nu poate fi modificata la solicitarea parintelui/apartinatorului. Detalii despre testele utilizate gasiti pe site-ul www.testcentral.ro
Aceasta este o evaluare clinica (in cadrul acestei evaluari este evaluat copilul, insa in test apar doar itemii cei mai importanti de testat, nu tot ceea ce ar trebui sa stie copilul pana la anumite varste).
Procedura este orientativa pentru un plan de interventie, nu îl reprezintă pe copil 100% ci ne oferă niște repere legate de achizițiile lui.
PEP-3 – a fost creat pentru a evalua punctele forte şi limitele inegale ce caracterizează Tulburările de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor cu vârste cuprinse între 6 luni şi 7 ani. Instrumentul oferă informaţii despre nivelul de dezvoltare al abilităţilor, cât şi informaţii relevante pentru determinarea diagnosticului şi severităţii afectării.
ASRS – sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.
ABAS – Oferă o evaluare a abilitatilor adaptative ale persoanelor (acele abilităţi practice de zi cu zi care sunt necesare pentru ca persoana să funcţioneze şi să corespundă cerinţelor mediului înconjurător, incluzând aici şi capacitatea de a avea grijă efectiv de propria persoană în mod independent, dar şi interacţiunea cu alţi oameni). Acest instrument are o arie largă de utilitate, aplicându-se de la nou-născuți și până la vârsta de 89 de ani.
DENVER – Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani. Poate fi aplicat pentru identificarea si monitorizarea problemelor cognitive si comportamentale la prescolari.
BASC2 – reprezinta un sistem multidimensional si multimetodic, utilizat in evaluarea comportamentului si a perceptiei de sine, pentru copiii si tinerii cu varste cuprinse intre 2 si 25 de ani.
CONNERS-3 – continua traditia unei evaluari centrate și amanuntite pe ADHD și pe problemele din tulburarile relationale care apar în randul copiilor si tinerilor. Este o evaluare multi-perspectiva (parinte, cadru didactic și autoevaluare) a copiilor și adolescentilor cu varste cuprinse intre 6 si 18 ani, care ia în considerare mediul familial, scolar si social.
WISC IV – Scala de inteligenta Weschsler pentru copii -editia a patra este un instrument clinic ce evalueaza abilitatea cognitiva a copiilor cu varste cuprinse intre 6 ani și 16 ani si 11 luni. Scala WISC IV ofera scoruri compozite care reprezinta functionarea intelectuala in domenii cognitive specifice ( ex. Indicele de intelegere verbala, Indicele rationamentului perceptiv, Indicele memoriei de lucru si Indicele vitezei de procesare).
Evaluarea ariilor de dezvoltare cu testele VB-MAPP si ABLLS-R
Nivelul competențelor ajută la stabilirea unui plan de intervenție obiectiv și personalizat pentru fiecare copil.
Comparând-o cu celelalte tipuri de evaluări, aceasta nu este suport pentru emiterea unui diagnostic/ psihodiagnostic, ci stabilirea competențelor copilului pe fiecare arie de dezvoltare. Aceste teste nu sunt validate pe populatia din Romania si nu au licente de utilizare. Aceste teste au fost preluate ca atare din SUA.
Acest tip de evaluare este realizat de către psihologul clinician și investighează multitudinea de abilități din principalele arii de dezvoltare ale unui copil: limbaj receptiv, limbaj expresiv, imitație grosieră/fină/vocală, joc independent și social, cereri, conversație, abilități de independență și autoservire, etc.
Testarea se desfasoara pe parcursul a 3 zile, cate 3 – 4 ore pe zi.
VB-MAPP – (Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program) – este un protocol de evaluare bazat pe analiza comportamentului verbal a lui Skinner (1957), care urmărește etapele de dezvoltare ale copiilor cu evolutie tipică, ale copiilor cu autism cât și a celor cu alte dificultăţi. Evaluarea cuprinde segmentele de vârstă: 0-18 luni. 18-30 luni şi 30-48 luni și analizează abilităţi din arii ca: cereri, intraverbal, imitaţie, performanţă vizuală, joc independent, interacţiune socială, auto-servire și stabilește nivelul copilului în funcţie de ariile evaluate. De asemenea, acest protocol permite evaluarea barierelor în învățare.
ABLLS-R – Evaluarea limbajului de bază și capacităţii de învăţare – revizuit (ABLLS-R) – ABLLS-R se realizează folosind un protocol de evaluare recunoscut la nivel internaţional. Această etapă reprezintă un pas extrem de important pentru începerea unui plan de intervenţie specializat. Evaluarea limbajului de bază și capacităţii de învăţare – revizuit (ABLLS-R) este o evaluare, un ghid curricular, un sistem de întărire a capacităţilor pentru copiii cu întârziere în limbaj și dificultăţi de învăţare. ABLLS-R analizează ariile de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 6/7 ani. Evaluarea oferă posibilitatea unei analize complexe a ariilor precum: cereri, ecoic, intraverbal, imitaţie, performanţă vizuală, joc independent, interacţiune socială etc. Cuprinde 544 de abilități grupate in 25 de arii principale și analizează ariile de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 6/7 ani.
Sursa partiala: http://aba-romania.ro
Schimbarea ideilor preconcepute
De-a lungul timpului, ne-am confruntat cu diferite idei referitoare la evaluarea psiho-comportamentala. Iata o parte din raspunsurile pe care le-am oferit pentru a combate aceste idei preconcepute:
„Copilul meu nu are nevoie de evaluare psiho-comportamentala deoarece este evaluat de coordonatorul de programe”.
Raspunsul psihologului: este nevoie de evaluarea psihologica si comportamentala a unui specialist intr-un mediu nefamiliar, care poate sa surprinda o imagine obiectiva.
“Nu imi duc copilul la evaluare pentru ca nu vreau sa-i rapesc din timpul lui de lucru de acasa”
Raspunsul psihologului: la evaluare psihologica si comportamentala, copilul indeplineste numeroase cerinte, participa la jocuri variate, rezolva sarcini de interes, socializeaza si comunica cu persoane nefamiliare intr-un mediu nou. Toate acestea dezvaluie achizitii sau aspecte problematice relevante!
Stabiliți din timp o programare pentru evaluarea psiho-comportamentala pentru copilul dvs la Centrul Medical Napocensis, telefonic sau prin complentarea formularului urmator: